Angelika Kleszczewska-Albińska

Doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, specjalista z zakresu psychologii rozwojowej.

„Jak uczyć się i pracować, żeby nie zwariować czyli o zagrożeniach związanych z uzależnieniami behawioralnymi w dobie nauki i pracy on-line" - Wraz z kolejnymi obostrzeniami związanymi z pandemią zmienił się sposób nauki i pracy. W efekcie nastąpił substancjalny wzrost ilości czasu poświęcanego na aktywności realizowane z wykorzystaniem internetu. Tym samym zwiększyło się także ryzyko rozwoju uzależnień behawioralnych.
Uzależnienia behawioralne to czynności o charakterze nagradzającym (np. poprawiające nastrój, obniżające poziom napięcia, odwracające uwagę od stresu), nad którymi osoba je wykonująca na pewnym etapie traci kontrolę. Co za tym idzie, osoba nie jest w stanie zrezygnować z pewnych działań, przez co jej codzienne funkcjonowanie ulega zaburzeniu (np. traci kontakt z bliskimi, ma mniej czasu na realizację wcześniej lubianych czynności). Innymi słowy, uzależnienie behawioralne zazwyczaj wiąże się z nadmiarowym zaangażowaniem w wykonywanie czynności, które na początkowym etapie były dla osoby przyjemne (np. zakupy, jedzenie, gry).
Aktualna sytuacja powoduje, że ludzie spędzają więcej czasu na aktywnościach realizowanych z wykorzystaniem komputera, większość czasu przebywają w domu i mają mniej okazji do korzystania z aktywności poza domem. Możliwe jest zatem nasilenie zachowań, które wcześniej już występowały u danej osoby, ale z uwagi na większe zdywersyfikowanie aktywności były rozpraszane i/lub realizowane rzadziej, niż obecnie. W efekcie wzrasta zagrożenie rozwoju uzależnień behawioralnych. Jak można sobie poradzić z tymi problemami? Co zrobić, żeby nadal używać internetu a jednocześnie nie ulec uzależnieniu?